SrpskiSrpski     СрпскиСрпски    
 

STO OD MEDIJAPANA BOJE PTIČIJI JAVOR


Javne nabavke imaju toliko detaljne zahteve da se konkurentnost sužava do te mere da u najvećem broju slučajeva tenderi imaju samo jednog učesnika - onog koji dobija posao.

Naime, kako piše Pištaljka.rs, javne nabavke Instituta za nuklearne nauke Vinča imaju toliko detaljne zahteve da se konkurentnost sužava do te mere da u najvećem broju slučajeva tenderi imaju samo jednog učesnika - onog koji dobija posao.

Direktorka Milica Marčeta Kaninski ovakve tendere opravdava specifičnom delatnošću Instituta za nuklearne nauke, iako nije jasno kako je to od uticaja na upadljivo detaljne tendere za kupovinu automobila, nameštaja ili reklamnog materijala, dakle stvari koje nemaju veze sa "specifičnom delatnošću" Instituta, piše Pištaljka.

Zakon zabranjuje određeni robni znak

Primer tendera iz kog se, čitajući konkursnu dokumentaciju, može naslutiti kako će se tender završiti je nabavka novog automobila, koja je u toku. Među specifikacijama se navodi da automobil mora da ima busterdžet motor (boosterjet).

Busterdžet motor je inovacija samo jedne automobilske kompanije i jedino njihovi noviji modeli imaju ovakav motor.

Osim motora detaljno je opisana i luksuzna oprema, pa se jednostavnom pretragom na internetu može uočiti da takvu opremu ima samo njihov model automobila.

Uprkos tome što Zakon o javnim nabavkama zabranjuje da se na tenderima traži određeni robni znak, patent ili tip, ili da se poziva na tehničke specifikacije i standarde koji označavaju određene proizvode, direktorka Instituta za nuklearne nauke Vinča Milica Marčeta Kaninski tvrdi da se javne nabavke u Institutu raspisuju u skladu sa zakonom.

- Iako nisam učestvovala u kontroli ove javne nabavke, tvrdim da je jedina namera Instituta kada raspisuje javne nabavke da to čini u skladu sa propisima Republike Srbije. Često se događa da su naše javne nabavke specifične, zbog oblasti kojima se bavimo, pa se u skladu sa tim i javljaju ponuđači - tvrdi Marčeta Kaninski u svom odgovoru.

Na takmičenjima nije bilo drugih automobila

Ona navodi i da se ovaj automobil kupuje za potrebe jedne od 20 organizacionih jedinica u Institutu radi "obavljanja poslova na terenu".

Na pitanje ko će voziti ovaj automobil, odgovorila je da vozilo neće voziti ni ona "niti bilo koji član direktorijuma, rukovodstva i uprave"

Neuverljiva objašnjenja Instituta

Naime, u 2018. godini institut je kupio već četiri nova automobila na tri različita tendera, a svaki tender je imao po jednog učesnika.

Na jednom od tendera traženi automobil je bio do tančina opisan da su se i ponuđači pobunili i zahtevali objašnjenje zašto na primer taj automobil mora da ima automatski menjač sa duplim kvačilom i sedam prenosnika brzine, zatamnjenost stakala, određenu dužinu...

Institut ova pitanja nije uvažio i promenio zahteve tendera, već je dao neuverljiva objašnjenja zbog čega su ti kriterijumi neophodni.

- Vozilo je planirano, između ostalog i za prevoz poslovnih partnera koji se voze na zadnjem sedištu, stoga je traženo dodatno zatamnjenje zadnjih stakala jer utiču na grejanje kabine, kao i na prigušenje svetla - navodi Institut u odgovoru na pitanje ponuđača.

Institut isti argument koristi i za odgovore ponuđača na pitanje zbog čega je neophodno da automobil bude dužine minimalno 4,8 metara.

Zbog poslovnih partnera "potrebno je duže vozilo".

Jedan od ponuđača je pitao i kako 10 milimetara razlike u dužini utiče na prihvatljivost ponude?

- Deset milimetara ne bi bio problem, ali gde onda postaviti granicu ukoliko nam je potrebno što komfornije (duže) vozilo? Mi smo je postavili na 4.800 mm - bio je odgovor Instituta.

Institut je u istom maniru objasnio zašto im je potreban automatik sa duplim kvačilom sa najmanje sedam stepeni prenosa.

- Zbog sofisticiranosti prenosa menjača sa duplim kvačilom gde ne postoji pauza u isporuci snage, pa samim tim nema trzaja pri ubrzanju i usporenju što dodatno utiče na komfor - piše u odgovoru državnog instituta, a prenosi Pištaljka.

A u nastavku navode i da će vožnja ovakvim automobilom biti "ugodnija", "ekonomičnija na duže staze", da će se automobil koristiti i na putevima u inostranstvu "gde je dozvoljena brzina veća, ponegde i neograničena".

Isti "recept" i za kupovinu nameštaja

Takvi detaljni opisi u potpunosti odgovaraju najluksuznijem vozilu marke jedne druge fabrike vozila. A tender je očekivano završen kupovinom automobila za oko 35.000 evra, sa PDV-om od distributera baš tih vozila, firmom iz Beograda, koja je jedina učestvovala u ovoj javnoj nabavci.

Osim automobila, detaljne tehničke specifikacije Institut koristi i na tenderu za kupovinu novog nameštaja za kancelariju direktorke Milice Marčete Kaninski.

Na primer, konferencijski sto mora da bude od medijapana boje ptičji javor, sa krajevima presvučenim kožom, obložen lakovima italijanske proizvodnje i sa postoljem od bukovog drveta. Jednako detaljno su opisani i klub sto i biblioteka, ali i nameštaj za opremanje još tri kancelarije koji je kupovan na istom tenderu.

Tender je završen pobedom firme koja je jedina i učestvovala.

Reč je o beogradskoj firmi koja je, ranije u javnosti, bila povezivana sa generalnim sekretarom Ministarstva spoljnih poslova Veljka Odalovića.

"Blic" je u oktobru ove godine pisao da je ta firma od Ministarstva spoljnih poslova doBILA poslove opremanja prostorija ministarstva zavesama, tepisima i luksuznim nameštajem, ukupno vredne deset miliona dinara.

U slučaju Instituta za nuklearne nauke Vinča, ta kompanija je je angažovala podizvođača, jednu drugu firmu iz Petrovaradina, a koja je imala zadatak da napravi nameštaj, a ta prva da ga doveze i montira. Za renoviranje direktorkine i još tri kancelarije, Institut je potrošio 20.800 evra.

Na tenderu nabavka i kravata, šalova, pepeljara, torbi za plažu

Sa tom firmom za proizvodnju nameštaja Institut je sarađivao i na poslovima nabavke stolica.

Stolice su kupljene na tenderima koji su takođe imali detaljne opise i nazive modela.

I na svakom tenderu za kupovinu stolica ta kompanija je bila jedini učesnik, a samim tim je i dobila posao...

Na ovom tenderu je sa firmom koja se, između ostalog, i time bavi potpisan okvirni sporazum za kupovinu muških kravata, šalova, ručno oslikavanih čaša, pepeljara i posuda, torbi za plažu, ukrasnih fenjera sa vitražom, kožnih nesesera i slično.

Ugovorena vrednost je 4,9 miliona dinara bez PDV-a.

- Mi smo ove godine proslavili 70 godina postojanja Instituta. Složićete se sa mnom da je to značajna godišnjica koja zaslužuje da pokloni budu u skladu sa njom - zaključila je Milica Marčeta Kaninski.