SrpskiSrpski     СрпскиСрпски    
 

Zakon o javnim nabavkama strožiji od Direktive?


Verovali ili ne, trenutno aktuelni (a uskoro stari) Zakon o javnim nabavkama u pojedinim pitanjima daleko je strožiji od Direktive EU. U nastavku izdvajamo pojedine delove.
Zakon o javnim nabavkama, i mada rađen po ugledu na Direktivu Evropske unije, u mnogo čemu, strožiji je od svog "modela", prema kom je donet.
Od uslova potrebnih za pojedine vrste postupka, preko obima diskrecionih prava naručioca, izdvajamo neke primere koji ukazuju na razliku između aktuelnog Zakona i Direktive:

- Kod ugovora koji su subvencionisani sa više od 50% od strane naručioca, srpska odredba je strožija zato što obuhvata sve ugovore koji naručilac finansira za više od 50% (čak i posredno), dok se Direktiva odnosi samo na radove i usluge na koje se odnose gore opisani uslovi.

- U pogledu izmena ugovora o javnoj nabavci, srspki propisi su, međutim, strožiji od nove Direktive EU (dozvoljeno je samo 15% vrednosti prvobitnog ugovora). Pored toga, Direktiva više ne predviđa uslove za primenu pregovarackog postupka bez objavljivanja poziva za podnošenje ponuda za dodatne radove ili usluge. Umesto toga, jednostavno dopušta izmene ugovora.

- Uslovi za sprovođenje restriktivnog postupka poput: obaveze objavljivanja obaveštenja iz Priloga 3Ð ZJN nakon priznavanja kvalifikacije, ili u slučaju druge faze restriktivnog postupka obaveze naručioca da ga mora pokrenuti u roku ne dužem od šest meseci od konačnosti odluke o priznanju kvalifikacije, u Zakonu o javnim nabavkama su strožiji, obzirom da ih Direktiva ne predviđa!

- Prema članu 59 ZJN, naručilac je dužan da najmanje jednom godišnje, na početku godine, objavi prethodno obaveštenje o nameri da sprovede postupak javne nabavke.
Međutim, Direktiva 2004/18 ne zahteva obavezno objavljivanje prethodnog obaveštenja, već je, objavljivanje prethodnog obaveštenja obavezno samo kada naručilac izabere mogućnost da skrati Direktivom određen vremenski rok za primanje ponuda.

- Rok za obavezno objavljivanje obaveštenja o zaključenom ugovoru o javnoj nabavci, prema Direktivi ne sme biti duži od 30 dana zaključenja ugovora. Prema Zakonu o javnim nabavkama, ovaj rok iznosi 5 dana od dana zaključivanja ugovora.

Da li rigidnost Zakona nužno znači njegovu bolju primenu u praksi?