25
Apr 2019
Da li i kako mogu da vidim šta nudi konkurencija?Uvid u ponude, odnosno, utvrđivanje ispravnosti ponude drugog ponuđača shodno važećoj zakonskoj regulativi jedan je od najsigurnijih načina za efikasnu zaštitu prava nakon donošenja odluke o dodeli ugovora. Iako je zakonska odredba jasna, u praksi, svedoci smo da ovaj uvid ponuđači ne mogu ostvariti baš uvek na način na koji je propisano.
Pre svega, načinićemo razliku između uvida u ponude na samom otvaranju, i nakon donošenja odluke o dodeli ugovora.
Šta se razlikuje?
Shodno članu 104. Zakona o javnim nabavkama predstavnik ponuđača koji učestvuje u postupku otvaranja ponuda ima pravo da prilikom otvaranja ponuda izvrši uvid u podatke iz ponude koji se unose u zapisnik o otvaranju ponuda.
Koji se to podaci unose u zapisnik?
- datum i vreme početka otvaranja ponuda;
- predmet i procenjena vrednost javne nabavke ukupno i posebno za svaku partiju;
- imena članov.a komisije za javnu nabavku koji učestvuju u postupku otvaranja ponuda;
- imena predstavnika ponuđača koji prisustvuju otvaranju ponuda;
- imena drugih prisutnih lica;
- broj pod kojim je ponuda zavedena;
- naziv ponuđača, odnosno šifra ponuđača;
- ponuđena cena i eventualni popusti koje nudi ponuđač;
- podaci iz ponude koji su određeni kao elementi kriterijuma i koji se mogu numerički prikazati;
- uočeni nedostaci u ponudama;
- eventualne primedbe predstavnika ponuđača na postupak otvaranja ponuda.
Šta to konkretno znači?
Predstavnik ponuđača može izvršiti uvid samo u ove podatke, ali prilikom ovakvog uvida ne može umnožavati, fotokopirati, slikati ponude i slično.
Šta ukoliko naručilac odbije ovakav uvid?
Podsetiti ga na član 104. stav 2) Zakona, i staviti primedbu na postupak otvaranja ponuda.
Ukoliko naručilac odbije da ovakvu primedbu unese u zapisnik, nemojte ga potpisivati, jer ste u ovom slučaju nesaglasni sa njegovom sadržinom, i takav zapisnik ćete iskoristiti kao dokaz prilikom kasnije zaštite prava
Prema članu 110. Zakona o javnim nabavkama ponuđač ima pravo da izvrši uvid u dokumentaciju o sprovedenom postupku javne nabavke posle donošenja odluke o dodeli ugovora, odnosno odluke o obustavi postupka o čemu može podneti pismeni zahtev naručiocu.
Naručilac je dužan da omogući uvid u dokumentaciju i kopiranje dokumentacije iz postupka o trošku podnosioca zahteva, u roku od dva dana od dana prijema pisanog zahteva, uz obavezu da zaštiti podatke koji se smatraju poverljivim.
Napominjemo da poverljivi podaci ne mogu biti dokazi o ispunjenosti obaveznih uslova, cena i drugi podaci iz ponude koji su od značaja za primenu elemenata kriterijuma i rangiranje ponude.
Šta to konkretno znači?
Nakon donošenja odluke o dodeli ugovora, naručilac je dužan da u roku od 2 dana od dana prijema Vašeg zahteva omogući uvid kako u sopstvenu ponudu podnosioca zahteva, tako i u ponude drugih ponuđača. Tom prilikom se ponude mogu kopirati o trošku podnosioca zahteva, a takve kopije Vam mogu služiti za dokazivanje navoda u eventualnom zahtevu za zaštitu prava.
Da biste aktivno štitili svoja prava u bilo kom postupku, pa i u postupku javne nabavke, potrebno je da ih poznajete, a mi Vam pomažemo u tome. Ukoliko imate nedoumice u pogledu primene zakona, možete nam se obratiti putem kontakt forme, biće nam zadovoljstvo da Vam pomognemo.