13
Maj 2019
Serije saobraćajnih nesreća koje u poslednje vreme potresaju javnost, imaju tačku preseka u istom proizvođaču: Temsa!
Kako Blic.rs navodi, vozači na linijama GSP Beograd, ali i šire, jednoglasno su naveli da je najveći, a možda i jedini razlog nesreća iberturaža autobusa.
Iz Komiteta za bezbednost saobraćaja objašnjavaju da je reč o specifičnoj situaciji probijanja motornog ulja u cilindar, pri čemu se, umesto dizela troši ulje, ali i da je ibertura svojstvena starijim modelima vozila, kao i problemima sa elektronikom.
Razloga, naravno može biti dosta, između ostalog i fabrička greška, ali su ovi ključni.
Ako izuzmemo činjenicu da je među inicijatorima poslednjeg udesa, u pitanju bio autobus proizveden 2018. godine, problem "starosti" autobusa, može se isključiti opisnom tehničkom specifikacijom, uz postavljanje prihvatljivog maksimuma starosti. Naravno da naručilac može očekivati upite ponuđača koji nude i starije modele, ali primer obrazloženja se već sam nametnuo u ovom tekstu, pa samim tim i opravdanosti ovakvog zahteva.
U pogledu elektronike, ključ je u naknadnim tehničkim pregledima koji će biti obavljeni po uviđaju, a koji će pokazati osnov problema. S tim u vezi, naručioci će morati da naredne nabavke opisno preciziraju i u pogledu ovog dela specifikacije, pri čemu će isključivo izopštiti opseg i karakteristike koje su prvobitno zahtevali u pogledu elektronike, a koje su se pokazali pogrešnim.
Fabrička greška je takođe jedan od mogućih razloga. Ona kao uzročnik povlači čitav lanac odgovornosti, od partnera u konzorcijumu/ nabavci, do proizvođača kao krajnjeg izvora.
Ovakva loša iskustva su ekstremi, na sreću, retki su i izuzetni, ali su i više nego dovoljan osnov za isključenje pomenutih proizvođača.
I mada ovde nema direktne odgovornosti ponuđača, sasvim bi opravdana bila pretenzija naručioca da se u narednim nabavkama/ koncesijama trudi da onemogući učešće proizvođača Temse, a ponuđači, takođe poučeni ovako lošim iskustvom, moraće da pronađu nove partnere, dobavljače i podizvođače.