SrpskiSrpski     СрпскиСрпски    
 

Šta naručilac kaže?


A šta naručilac misli?
Naručilac, Beogradske elektrane objavio je poziv za zaključenje okvirnog sporazuma za izvođenje mašinskih i građevinskih radova na realizaciji programa rehabilitacije distributivnog sistema daljinskog grejanja. Ništa čudno reklo bi se na prvi pogled osim vrste postupka.

Naime, predmetni postupak vrednosti 600.000.000,00 dinara sprovodi se u pregovaračkom postupku bez objavljivanja poziva.

U obrazloženju vrste postupka naručilac kaže da pokreće pregovarački postupak sa objavljivanjem poziva za podnošenje ponuda u skladu sa članom 123. ZJN, koji predviđa da se nabavke u oblasti energetike uvek mogu sprovoditi u ovom postupku.

Član 123. ZJN precizira:

Dodela ugovora vrši se u otvorenom, restriktivnom, odnosno kvalifikacionom postupku ili u pregovaračkom postupku sa objavljivanjem poziva za podnošenje ponuda.

Dodela ugovora može da se vrši i u drugim postupcima javne nabavke, ukoliko su za to ispunjeni uslovi propisani ovim zakonom
.

Ostalo je nejasno koja odredba spornog člana govori da se nabavke uvek mogu sprovoditi u ovom postupku?
Podsećamo, otvoreni i restriktivni postupci predstavljaju pravilo, a sve ostale vrste postupaka koriste se kao izuzetak i to onda kada su ispunjeni zakonom propisani uslovi.

Dalje, naručilac govori da član 40. stavom 1. predviđa da naručilac može da zaključi okvirni sporazum nakon sprovedenog postupka javne nabavke iz člana 31. ZJN, koji u stavu 1. tačka 4) navodi pregovarački postupak sa objavljivanjem poziva za podnošenje ponuda.

Okvirni sporazum se zaključuje sa svim ponuđačima sa kojima je uspešno okončan postupak pregovaranja (najviše petnaest ponuđača). Ponude ponuđača sa kojima nije uspešno okončan postupak pregovaranja odbijaju se kao neprihvatljive.

Okvirni sporazum se zaključuje u skladu sa odredbama člana 40a, stav 2. tačka 1), što znači da se na osnovu okvirnog sporazuma mogu zaključiti pojedinačni ugovori ili izdati narudžbenice, prema uslovima za dodelu ugovora utvrđenim prema okvirnom sporazumu, na osnovu već dostavljenih ponuda Dobavljača (Izvođač radova), bez ponovnog otvaranja konkurencije među dobavljačima.

Naručilac ovakvim definisanjem dokumentacije izaziva sumnju kako u regularnost postupka, tako i uopšte poštovanje Zakona o javnim nabavkama. 600.000.000,00 dinara biće dodeljeno u postupku koji će praktično biti bez konkurencije, pa se postavlja pitanje opravdanosti primene istog, umesto primera radi otvorenog postupka.

Ponuđačima koji ipak žele da učestvuju u predmetnom postupku nabavke savetujemo dodatni oprez!