01
Jul 2019
Ministarstvo za rad i socijalna pitanja sprovelo je javnu nabavku za uslugu koju su mogle da pruže vladine službe, pri cemu je iznos sredstava koji je naveden u planu javnih nabavki deset puta manji od onog koji stoji u konkursnoj dokumentaciji.Ministarstvo je krajem oktobra 2018. sprovelo javnu nabavku za izradu „analize procesa interne i eksterne komunikacije, predloga procesa komunikacije i plana unapređenja procesa komunikacije Ministarstva“, sa procenjenom vrednošću od pet miliona dinara.
Vrednost sklopljenog ugovora sa firmom Hermes, jedinim ponuđačem, bila je 3.700.000 dinara bez PDV-a, odnosno 4.400.000 sa PDV-om, a zadatak pružaoca usluga je bio da za 25 dana izvrši analizu unutrašnje organizacije Ministarstva i napravi planove za unapređenje interne i eksterne komunikacije zaposlenih.
Kako je Danas vec pisao, sporno je što Ministarstvo angažuje privatno preduzeće za posao koji može da obavi Služba za upravljanje kadrovima Vlade Srbije, kao i grupa za upravljanje kadrovima u okviru samog Ministarstva.
– Ako to ne mogu da urade njihove službe, vec se mora angažovati neko sa strane, onda zaposlene u tim sektorima treba raspustiti – kaže za Danas Dragan Dobrašinović iz Topličkog centra za demokratiju i ljudska prava.
On navodi da Ministarstvo treba detaljno da obrazloži razloge zbog kojih je potrebna takva nabavka, ali smatra da u ovom slucaju nema pravih motiva „osim korupcije“.
– Nejasno je šta je tu javni interes. Šta sad, da li Ministarstvo radi bolje nakon što je angažovalo tu firmu – dodaje Dobrašinović.
Ova usluga je među dvadesetak nabavki koje su naknadno unete u plan javnih nabavki za 2018. godinu, s tim što je prema tom planu procenjena vrednost usluge 500.000 dinara bez PDV-a, a ne pet miliona kako stoji u konkursnoj dokumentaciji i kako je na kraju isplaćeno.
Po Zakonu o javnim nabavkama, naručilac može da prihvati i ponudu koja prelazi iznos procenjene planirane vrednosti javne nabavke ukoliko ona nije viša od uporedive tržišne cene tih usluga. Ovde je Ministarstvo prihvatilo ponudu koja je 7,5 puta skuplja od procenjene vrednosti u postupku planiranja. Navedeni iznos od 500.000 dinara može da se tumači i kao slučajna i kao namerna greška.
U svakom slučaju, nesaglasnost plana javnih nabavki i konkursne dokumentacije, kako ističe Nemanja Nenadić iz Transparentnosti, „nije u skladu sa zakonom“.
– Ministarstvo se sve vreme ponaša kao da je tih 500.000 iz Plana greška koju nisu ni primetili, odnosno kao da su od početka mislili na pet miliona dinara. Da li je tako zaista, može se proveriti samo sabiranjem svih planiranih sredstava za nabavke i poređenjem sa odgovarajućim delovima budžeta (finansijskog plana) Ministarstva. Ipak, pretpostavljam da su imali prostora za ovu nabavku u svom budžetu, jer inače ne bi ni mogli da je plate – kaže Nenadić za naš list.
DRI neće kontrolisati Ministarstvo
Uprava za javne nabavke nije odgovorila na molbu Danasa da razjasne ovu nepodudarnost u iznosima, niti na pitanje da li je Ministarstvo uopšte trebalo da sprovede ovaj postupak pored svojih službi za upravljanje kadrovima. Državna revizorska institucija pak navodi za Danas da „ne sprovodi reviziju finansijskih izveštaja i pravilnosti poslovanja Ministarstva za rad i socijalna pitanja za 2018. godinu“, ali ove godine jesu subjekt revizije DRI.