SrpskiSrpski     СрпскиСрпски    
 

Da li ste sigurni u vrednost tendera?


Koliko je 5% od 1.900.000?
Beogradski vodovod sprovodi postupak nabavke i ugradnje nameštaja za Sinđelićevu. Prema objavljenom planu javnih nabavki, ukupno predviđena sredstva za kancelarijski nameštaj iznose 3.000.000, a sprovođenje nabavke bilo je planirano za avgust 2019. godine. Kako iz navedenog nije bilo jasno da li se planirani iznos odnosi i na opremanje nameštajem objekta u Sinđelićevoj, zavirili smo u konkursnu dokumentaciju.

Uvidom u konkursnu dokumentaciju utvrđeno je da se nabavka sprovodi na osnovu Odluke o pokretanju postupka javne nabavke broj 92865 od 31.12.2018. godine i Rešenja o obrazovanju komisije za javnu nabavku broj 92905 od 31.12.2018. godine. S tim u vezi, izvršili smo uvid i u Plan nabavki iz 2018. godine, gde je za kancelarijski nameštaj u ovoj ulici predviđen iznos od 1.900.000,00 dinara.

PITATE SE ŠTA JE SPORNO?

Na strani 17. konkursne dokumentacije, naručilac na jedan prilično zanimljiv način reguliše naknadne izmene ugovora, i kaže sledeće:

"Naručilac može, u skladu sa članom 115. Zakona, nakon zaključenja ugovora o javnoj nabavci bez sprovođenja postupka javne nabavke povećati obim predmeta nabavke, s tim da se vrednost ugovora može povećati maksimalno do 5% od ukupne vrednosti prvobitno zaključenog ugovora, pri čemu ukupna vrednost povećanja ugovora ne može da bude veća od 5.000.000,00 dinara bez PDV-a. U slučaju povećanja vrednosti ugovora, naručilac će postupiti u skladu sa članom 115. stav 5. Zakona."

Ono što je konkretno nama, prilikom izrade ovog teksta bilo sporno jeste:

  • Zašto naručilac predviđa povećanje vrednosti ugovora čime odabranog ponuđača favorizuje u odnosu na ostale učesnike, te zašto ne predvidi sve potrebne količine?
  • Zašto naručilac nabavku koja je previđena Planom iz 2018. sprovodi istekom trećeg kvartala 2019. godine?
  • Kojom matematičkom formulom je utvrdio da 5% od 1.900.000,00 iznosi 5.000.000,00?

GDE JE PROBLEM?

Ponuđači prilikom učešća u postupku javne nabavke daju svoje najniže cene za one količine dobara i usluga iskazanih u tehničkoj specifikaciji. Zdrava tržišna logika govori da ako su količine veće da cena po jedinici može padati. Ovakvom konkursnom dokumentacijom potpuno neopravdano naručilac privileguje budućeg dobavljača tako što mu unapred daje pravo da isporuči dodatna dobra u iznosu od čak 5.000.000,00 dinara. Opravdano se može postaviti pitanje da li bi taj ponuđač bio najpovoljniji da su tehničkom speciikacijom utvrđene zaista odgovarajuće količine.

Drugi problem kod ovakvog definisanja konkursne dokumentacije jeste upravo nepoštovanje člana 115. iako se naručilac na njega poziva. Predmetni član definiše:

Nakon zaključenja ugovora o javnoj nabavci naručilac može da dozvoli promenu cene i drugih bitnih elemenata ugovora iz objektivnih razloga koji moraju biti jasno i precizno određeni u konkursnoj dokumentaciji, ugovoru o javnoj nabavci, odnosno predviđeni posebnim propisima. Promenom cene ne smatra se usklađivanje cene sa unapred jasno definisanim parametrima u ugovoru i konkursnoj dokumentaciji.

Objektivni razlozi i objektivnost generalno, iz ove konkursne dokumentacije su izostali, pa su kriterijumi na osnovu kojih će se vršiti povećanje vrednosti ugovora ostali nepoznati osim naručiocu i (ne)poznatom budućem dobavljaču!