SrpskiSrpski     СрпскиСрпски    
 

Da li Air Serbia krši ugovor o javnoj nabavci?


Portal 021.rs prenosi upozorenje bivšeg direktora RRA "Jug", Bojana Avramovića, da je Air Serbia, ukidanjem linije Niš- Budimpešta, prekršila Zakon o javnim nabavkama
"Predmet ugovora između Air Serbia i države su svih 12 linija od javnog interesa iz Niša u jednom lotu, među kojima je i linija do Budimpešte. Air Serbia je, dakle, na tenderu dobila paket aranžman, po sistemu sve ili ništa, pošto je država želela da je zaštiti od konkurencije svih drugih avio kompanija koje bi eventualno bile zainteresovane za apliciranje. Na taj način se Air Serbia bukvalno "zakucala" članom 115. stav 4 Zakona o javnim nabavkama i članom 12. potpisanog ugovora sa državom, koji striktno zabranjuju izmenu predmeta javne nabavke dok traje izvršenje ugovor", navodi bivši direktor RRA "Jug", koja je u vreme dok je on bio na njenom čelu kroz studije i elaborat uređivala poslovanje niškog aerodroma u redovnom saobraćaju.

Prema ugovoru Air Serbia, u kojem se kao predmet nabavke navodi 12 linija od javnog interesa, država kao naručilac može nakon njegovog zaključenja da menja obim posla ili cene, ali ne i predmet nabavke.

"Air Serbia" je donela odluku da od sutra ukine liniju na relaciji Niš - Budimpešta "zbog slabog interesovanja građana juga Srbije za putovanje u glavni grad Mađarske, ali i zbog želje da ta linija ne naruši dobre rezultate preostalih linija od javnog značaja iz Niša". Svim putnicima koji su kupili karte za letove na ovoj liniji posle 27. oktobra biće vraćen novac, navela je kompanija.
 
"I Uredba Vlade Srbije precizno definiše 12 avio linija od javnog interesa iz Niša, a koje imaju takav status jer su nekomercijalne i preko potrebne građanima juga Srbije iz ekonomskih i razvojnih razloga. "Air Serbia" sada otkazuje liniju do Budimpešte upravo zato što je "nekomercijalna", kršeći pri tom potpisani ugovor sa državom. Dakle, zbog neizvršenja ugovornih obaveza, koje podrazumevaju svih 12 linija od javnog interesa, država bi, kao naručilac posla, morala da raskine ugovor sa Air Serbia", kaže Avramović.
 
"Air Serbia" je u aprilu ove godine pobedila na međunarodnom tenderu za izbor avio prevoznika na linijama od javnog značaja iz Niša kao ponuđač sa "jedinom ispravnom ponudom".

Vlada Srbije je mesec dana ranije saopštila da će letovi na tim linijama biti subvencionisani u periodu od 1.jula 2019. do 30. juna 2023. godine, a da je za tu namenu iz republičkog budžeta opredeljeno 1,8 milijardi dinara, odnosno po 600 miliona dinara godišnje.
 
Linija Niš - Budimpešta od samog početka nije imala nikakvog smisla, osim da eventualno pomogne turističkoj ponudi Budimpešte, navodi Avramović. "Ništa nije bolje ni sa većinom ostalih linija od javnog interesa iz Niša. One su se već nakon tri meseca pokazale neuspešnima i sa katastrofalim rezultatima i finansijskim posledicama po Air Serbia. Nema te studije koja može da opravda, recimo, liniju do Fridrishafena, koji je udaljen samo 70 kilometara od Memingena, do kojeg već saobraća Wizzair. Očigledno je da je većina ovih linija koncipirana tako da konkuriše loukost kompanijama koje lete iz Niša", dodaje Avramović.